پخش این فایل درون دستگاه شما پشتیبانی نمـی شود.

این هفته درون آپارات فیلم ' و فلسفه' ساخته محسن مخملباف بـه نمایش در‌مـی‌آید.

درباره فیلم

عشق چیست؟ چه نسبتی بین عشق و رابطه وجود دارد؟ ارزش عشق چیست؟ آیـا دوستی همزمان با چهار زن یـا مرد اسم‌اش عشق است؟ اگر نیست بعد چرای دنبال معشوق یـا معشوقه مـی‌رود؟ اگه این جست و جو نیـاز آدم هست، اسم اهنگ فیلم پرزیدنت مخملباف خب تکلیف وفاداری اون وقت چی مـیشـه ؟ اصلا ایـا مـیشـه درون این مورد قضاوت کرد ؟ حالا یـه سوال دیگه ؟ اگر لحظات خوش زندگی خودتون اندازه بگیرین چقد مـیشـه؟ این ها سوالات روزمره ای هست کـه ممکنـه درون ذهن خیلی از ما وجود داشته باشـه و بهش فکر کرده باشیم اما همـین سوالات روزمره و ساده و ظاهرا پیش پا افتاده ، مـهمترین چالش فلسفی آدم هم مـی تونـه باشـه . اسم اهنگ فیلم پرزیدنت مخملباف یک موضوع پیچیده کـه هیچی جواب روشنی براش وجود نداره . اسم اهنگ فیلم پرزیدنت مخملباف محسن مخملباف، درون ادامـه کشف و شـهودش درون عالم سینما سال ۱۳۸۳ درون تاجیکستان از نگاهی فلسفی بـه سراغ این موضوع‌ها رفته است. موضوعی کـه طرح‌اش هم به منظور جامعه بسته و سنتی کـه تظاهر مـی‌کند چنین مسائلی درش وجود ندارد ، بسیـار سخت است.

ویژگی فیلم

' و فلسفه' فیلمـی هست فلسفی، پرسشگر و کم دیـالوگ، با ساختاری فرم‌گرایـانـه و گاه فرا‌واقعی و دارای یک شیوه روایت‌گری متفاوت با ترکیب رنگ و و همان حکایت شمع ، گل و پروانـه. به منظور محسن مخملباف اما ' و فلسفه' حکایت شکستن تابوهای جدید و روایت دردمندی بشر امروز نیز است. فیلم‌ساز درون این فیلم از نگاه زن چهار مرحله یک رابطه انسانی را بازسازی مـی‌کند و مورد بررسی قرار مـی‌دهد: اسم اهنگ فیلم پرزیدنت مخملباف دوره معصوصیت عاشقانـه ، انتقام عاشقانـه ، رابطه و دوره بعد از آن . این فیلم درون سال ۲۰۰۵ برنده جایزه ویژه بـه خاطر شجاعت درون بیـان موضوع و نو آوری هنری از جشنواره بین المللی فیلم 'آسیـامدیـاتک' درون ایتالیـا شد.

درباره کارگردان

Image caption محسن مخملباف، نویسنده و کارگردان

محسن مخملباف سینماگر و داستان نویس شناخته ایران، فعالیت سینمایی خود را از بعد از انقلاب و به صورت تجربی آغاز کرد و در دوره های مختلف کاری اش، فیلم های متفاوتی را درون بیش از سی سال گذشته ساخته است. از فیلم های ایدیولوژیک و مذهبی اولیـه کـه مورد حمایت و توجه نـهادهای حکومتی درون ایران بود که تا فیلم های فلسفی، تابو و متفکرانـه ای کـه موجبات تکفیرش درون همان حکومت را فراهم آورد و سبب شد کـه او امکان و اجازه فیلم ساختن درون ایران را از دست بدهد و از سرزمـین اش مـهاجرت کند. او درون طول این سال ها بیست فیلم بلند سینمایی و هشت فیلم کوتاه و مستند ساخته، داستان ها و رمان ها و فیلمنامـه های بسیـار نوشته همچنان درون خارج از ایران مشغول فیلم سازی است. فیلم های او برنده بیش از ۵۰ جایزه بین المللی از جشنواره های مـهم جهانی شده‌اند. او بـه جز اینـها خانواده‌اش را بـه شکلی ابتکاری درون مدرسه فیلمسازی خانگی‌اش تعلیم داده و همـه اعضای خانواده اش فیلم‌ساز هستند. او به منظور روش منحصر بـه فردش درون آموزش فیلم‌سازی مورد توجه قرار گرفته و به رغم آن کـه خودش مدرسه را بـه پایـان نرسانده است، اما بـه او بـه خاطر روش آموزش و همچنین آثارش از طرف دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی دکترای افتخاری داده‌اند. آخرین فیلم بلند محسن مخملباف 'پرزیدنت' نام دارد کـه در سال ۲۰۱۴ ساخته شده است.

گفتگو

پخش این فایل درون دستگاه شما پشتیبانی نمـی شود.

برای دیدن گفتگوی برنامـه آپارات با محسن مخملباف درباره فیلم ' و فلسفه' اینجا کلیک کنید.

خلاصه فیلم هفته گذشته 'پ مثل پلیکان' ساخته پرویز کیمـیاوی

حق نشر عکس aparatoldman Image caption نمایی از فیلم 'پیرمرد و باغ سنگی‌اش' ساخته پرویز کیمـیاوی

آخرین فیلمـی کـه پرویز کیمـیاوی درون ایران ساخته بازگشتی هست به یک شخصیت خاص و منحصربه‌فرد کـه او ۳۰ سال پیش درون اطراف کرمان کشف کرده بود. درون سال هزار و سیصد و هشتاد و دو این فیلم ساز با تجربه کـه آخرین فیلم سینمایی‌اش 'ایران سرای من است' درون محاق توقیف قرار گرفته بود، تصمـیم گرفت کـه به سراغ 'درویش خان' برود. چوپانی کر و لال کـه صاحب باغی خود ساخته از تنـه درخت‌ها و سنگ‌ها بود. پرویز کیمـیاوی درون سال هزار و سیصد و پنجاه و پنج 'درویش خان' را یـافته بود و با تکیـه بر شخصیت او و باغ سنگی اش یک فیلم کاملا سوررئال و داستانی ساخت کـه برایش جایزه خرس نقره‌ای جشنواره معتبر بین المللی برلین را بـه ارمغان آورده بود . آقای کیمـیای اما این بار با هدف ساخت یک فیلم مستند با درویش خان نود ساله همراه مـی شود و حاصل کار مستندی هست به نام 'پیرمرد و باغ سنگی‌اش'.

نظرات بینندگان درباره فیلم هفته گذشته

رسول

این پیرمرد را من دیدمش. یـادش بـه خیر. کلا آدم عجیبی بود. درون ضمن دیوانـه هم نبود و از خیلی تحصیل کرده ها هم گنده تر حرف مـی زد.

حامد

ببخشید ولی بـه نظر من این پیرمرد یک دیوانـه بود و آن درخت ها هم اصلا اثر هنری نیست.

آرش

فیلم بسیـار عالی و تاثیر گذار ، لیکن درون مباحث مطرح شده درون برنامـه ، جنبه هنری و مجسمـه سازانـه کار درویش خان ناگفته ماند ، از منظر نماد شناسی درون بیـان خاص مجسمـه سازی ، حرکت درویش خان کاملا مطابق با اسطوره نخستینی هست که شالوده بنیـادین عمل هنرمند هست ، این‌که هنرمند سنگهای دار مشابه سنگ آسمانی اولیـه را با ابزاری طبیعی از زمـین جدا کرده درون فضا معلق مـی‌نماید ، همانند سازی با شـهاب سنگ آسمانی ، اشاره ای بـه این معنا کـه منشا برخی از سنگهای " نظر کرده " موجود درون زمـین آسمان هست ، اینکه سنگهای خاصی با نیرو و انرژی آسمانی بصورت هدیـه ای بر زمـین مـیبارد ، ( گویی هنرمند با زبان بی زبانی مـیخواهد بگوید "در اقلیمـی خشکسال چون برخی نواحی ایران بـه جای باران از آسمان سنگ مـی‌بارد" ) درون نگاه اساطیری آسمان منشا و مامن خدایـان هست ، بعد زمانی کـه سنگی از آسمان فرو مـی‌افتد مـی‌توان آن‌ را هدیـه ای از جانب خدایـان به منظور کهن مرد بدوی و زمـینی دانست ، بدین لحاظ درویش کـه کاملا با معیـارها و مالفات شمنی ( حکیم درمانگران درون فرهنگهای بدوی کـه رابط مابین خدایـان و افراد قبیله هستند) مطابقت دارد سنگها را مـیستاید و نیـاش مـیکند ، گاهی همچون ابزاری ارتباطی با ناکجا آباد از آنـها بهره مـیگیرد و از طریق آنـها با خدایـان سخن مـیگوید و دردو دل خویش را باز مـیگوید، از دگر سوی مسئله و دغدغه اساسی ذهنی درویش خان کـه خشکسالی و مسئله آب هست به شکل باززایی و شکوفایی دوباره درختان خشک شده نمود مـیابد ، او بصورت ناخداگاه یـا خداگاه سنگها را کـه در اینجا نمادی از بار و بر وثمر درختان هستند را از درختان خشک مـی آویزد که تا آنـها را بـه شکلی دیگر بارور و سبز کند ، جنبه دیگر شخصیت هنرمند دوگانگی کاملا مشـهود او از مردی کاملا منطقی و خردمند کـه مـی‌داند به منظور رفع مشکل آب حتما با شورای روستا تماس بگیرد و نامـه بنویسد بـه مردی کـه همچون دیوانگان بر سر شاخ درختان خشک زوزه مـی‌کشد ، مـی‌گرید ، جستو خیز مـی‌کند و دست مـی افشاند و ۵۰ سال از عمر خود را بـه کاری درون ظاهر بیـهوده و بی سود منطقی و متعارف پرداخته هست ، این دوگانگی ویژگی بارز و بسیـار مشخصی از نگاه پسامدرن درون سینمای استاد کیمـیاوی و شخصیت بسیـار خاص و ویژه درویش خان هست ، این‌که مرد کهن از ابزاری مدرن چون سیم تلگراف یـا برق سود مـیجوید و با این سیمـها و ریسمانـها گویی بـه ریسمان الهی چنگ مـیزند و شـهاب سنگها ، هدایـای آسمان را از آن مـی‌آویزد.

محمد

از اینجا کویر سیرجان. باغ سنگی را مـی‌بینم اما درویش خان رفته. که تا باغ سنگی بماند.

مصطفی

خدا درویش خان، پدرآوانگارد و بی سواد هنر ایران را بیـامرزد.

روحش شاد.

توحید

چند هفته پیش از سیرجان رد شدم. دیشب کـه فیلم را دیدم خیلی حسرت خوردم. ای کاش مـی‌دانستم همچین جایی هست. مـی‌رفتم از نزدیک مـی‌دیدم.

سیروس

بهتر بود اول "باغ سنگی" را و سپس این فیلم را پخش مـی‌کردید. این‌طوری قطعا تاثیر گذارتر بود. ضمنا، خواهش مـی کنم "مغولها" و "اوکی مستر" را هم پخش نمایید. چون نسخه قابل پخش بـه درد بخور از این دو فیلم درون ایران وجود ندارد.

سادات

من ازبچگی درموردش شنیدم وبهتره فیلم روببینم. همـیشـه برام مثل یک رازبوده.

کورش

من بچه سیرجان هستم و یک بار هم باغ سنگی رفتم، سالیـان سال هست که فکر مـیکنم راز این باغ چیست؟ درون نزدیکی این باغ یک امامزاده هم هست.

ناصر

هر کـه هنری بیـافریند، محبوب دلها مـی شود. درویش خان یک نابغه بود و کیمـیاوی نابغه تر کـه او را شناخت.

وحید

خیلی جالب بود. با اینکه خودم باهاش همشـهری بودم اما زیـاد درون موردش اطلاعات نداشتم. یـادش بـه خیر یک بار با او برخورد داشتم. خیلی خونگرم بود و مـهمان نواز و باید بگویم ایشان چند سال هست که متاسفانـه فوت شده‌اند.

شـهناز

مستند زیبایی بود. انسان مـی‌توان بـه همـه چیز علاقمند شود. واقعا با سنگ‌ها دگرگون مـی‌شد. ای کاش خود کار گران بود.

زهره

در حیرتم از این‌که چرا آقای جاهد "پ مثل پلیکان" را مستند قلمداد د و ممنون از ناصر زراعتی عزیز کـه بارها و بارها قید د کـه فیلم داستانی هست نـه مستند.

پرویز جاهد

همان طور کـه در این برنامـه هم گفتم تعریف های زیـادی از فیلم مستند وجود دارد. درون مورد "پ مثل پلیکان" من دلایل بسیـار محکمـی به منظور مستند بودن این فیلم دارم و در این مورد تنـها نیستم بلکه تقریبا درون همـه تاریخ ها و فرهنگ های سینمای ایران این فیلم بـه عنوان فیلم مستند شناخته مـی شود. بله این فیلم مستند هست همان طور کـه "خانـه سیـاه است" مستند هست و "مرد آران" فلاهرتی مستند است.

حبیب

مـی خواهد بفهماند کـه درختی کـه نشاندم بی ثمر شد همان پسرش کـه جوان مرگ شده بود محصول باغ همـین سنگ ها ست

صدف

بسیـار زیبا بود. ایشان جزو اولین پرفورمنس کارها حساب مـی شوند.

نسترن

بسیـار زیبا بود. بـه خصوص صدا و روایت احمد رضا احمدی.

حسین

خیلی باحال بود، بخصوص ماجرای شکار پلنگش کـه دستش را کرده بود توی پلنگ، همـه را سرکار گذاشته بود.

سیروس

عالی. فقط کاش این روال را ادامـه دهید. هم با آثار دیگر کیمـیاوی مثل "باغ سنگی"، "اوکی مستر" و "مغولها". هم با مستندهای کلاسیک سینما مثل آثار گلستان و تقوایی و شیردل.

محمود

مستند زیبا و جذاب از یک انسان مطرود کـه روی دیگری از جهان پیرامون مارا نشان مـی‌دهد. البته اگر روایتی درون کار نبود. بسیـار گیراتر مـی‌بود.از فیلم "پ مثل پلیکان" کمـی ضعیف تر بود. فیلم قبلی بی روایت و منحصر بـه فرد بود.

آرش

عجب دنیـایی دارد، بـه تصورش این درخت ها ثمر اون تو حال و هوای خودش چیزهایی را مـی‌بیند کـه ما نمـی‌بینیم. تو این دنیـای نامردی ای کاش من هم یکی ازآن سنگ های درویش خان بودم.

امـیر

رهرویی دردآشنا دیدم کـه هستی باخته

بعد عمری رنج و محنت باغ سنگی ساخته

ساقی

چقدر این فیلم نوستالژیـاختار گونـه است. چقدر بازتاب روزمرگی درون آن پر رنگ و اصولی هست وانتخاب موضوع سورئال و غیر واقعی است.

امـین

نگاهش بـه زندگی ستودنی بود.

شراره

به نظرم یک هنرمند با دیدن این فیلم با درویش خان هم ذات پنداری مـی کند چون معمولا چیزهایی مـی بیند و دنبال چیزهایی هست که مردم عادی نمـی بینند. من بیشتراز هر چیز بـه امـید این مرد فکر کردم کـه سالهای سال کار کرد، به منظور ساختن باغ رویـاهایش وخسته نشد، با رویـاهایش زندگی کرد: با شـهاب سنگها و ردپاهای نور، امـید. باغ سنگی بهشت تغییرناپذیر این مرد بود ، رویـایی همـیشـه پابرجا وخراب نشدنی .

آرشیو برنامـه های آپارات

برای دسترسی بـه صفحات برنامـه‌های گذشته آپارات روی اینجا کلیک کنید.

مشاهده برنامـه از طریق وب‌سایت بی‌بی‌سی فارسی

این فیلم درون ساعات اعلام شده درون جدول زیر از طریق لینک پخش زنده تلویزیون وب‌سایت بی‌بی‌سی فارسی نیز قابل مشاهده است.

برای مشاهده برنامـه از طریق لینک پخش زنده تلویزیونی وب سایت بی‌بی‌سی اینجا را کلیک کنید.

آدرس پست الکترونیک برنامـه آپارات: کلیک aparat@bbc.co.uk

آدرس فیس بوک برنامـه آپارات:کلیک https://www.facebook.com/aparatonbbc

به وقت تهران به وقت کابل به وقت دوشنبه به وقت گرینویچ جمعه ۲۱:۰۰ ۲۲:۰۰ ۲۲:۳۰ ۱۷:۳۰ تکرار شنبه ۱۳:۰۰ ۱۴:۰۰ ۱۴:۳۰ ۰۹:۳۰ تکرار یکشنبه ۲۴:۰۰ ۰۱:۰۰ ۰۱:۳۰ ۲۰:۳۰ تکرارسه شنبه ۱۵:۰۰ ۱۶:۰۰ ۱۶:۳۰ ۱۱:۳۰ تکرارچهارشنبه ۲۴:۰۰ . ۰۱:۰۰ ۰۱:۳۰ ۲۰:۳۰ تکرار پنج شنبه ۱۱:۰۰ ۱۲:۰۰ ۱۲:۳۰ ۰۷:۳۰

*ممکن هست هنگام پخش خبر فوری، محتویـات این صفحه و این برنامـه بدون اعلام قبلی تغییر کند.




[' و فلسفه' درون آپارات - BBC News فارسی اسم اهنگ فیلم پرزیدنت مخملباف]

نویسنده و منبع |